Lisette ter Heerdt (1968)

Als kind droomde ik vaak dat ik verdwaald was. Dat typeert de manier waarop ik in het leven stond. Vol verbazing keek ik naar de wereld. Niet begrijpend waarom mensen deden zoals ze deden, niet aanvoelden wat ik zag, niet wetend wat ik hier kwam doen. Later zal ik het wel begrijpen dacht ik. Dat later liet langer op zich wachten dan ik toen kon vermoeden.

Van het VWO via het MDGO, faalangst en niet weten hoe te studeren ( ik leerde altijd op inzicht, dat dit ook anders kon daar had ik geen idee van), plus gebrek aan interesse en motivatie, belandde ik als 20 jarige op de PABO. Geen echte bewuste keuze. Meer een logische stap op basis van eerder genomen besluiten.

Voor de klas staan was niet echt mijn ding, wel de zorg voor kinderen, het contact met ouders, het zoeken naar oorzaak, gevolg en oplossingen. Na 5 jaar besloot ik mijn loopbaan als juf de rug toe te keren, me te wijden aan het moederschap en te kijken wat het leven brengen zou.

Na de geboorte van mijn tweede dochter was mijn oudste bijna 3 jaar. Haar ontwikkeling verliep anders dan die van anderen. De link met hoogbegaafdheid was, door bekendheid hiermee in de familie, snel gelegd. Al lezend over haar kwam ik mezelf tegen. Vanaf dat moment is mijn leerproces begonnen. Via studie, leven, feedback vragen, krijgen en ervaren wat nieuwe inzichten met me deden, mag ik vandaag zijn wie ik  ben.

Ik leer door te leven, ervaren, uit te proberen, mijn hoofd te stoten en weer door te gaan. Mijn kennis vertaalt zich niet zozeer in mooie woorden, wel in inzicht, acceptatie, openheid en ruimte. Ik wens de ander een leven waarin hij of zij zichzelf mag zijn. Waarin je kwetsbaarheid omzet in kracht, waarin je je wijsheid kunt gebruiken in contact met de ander, waarin je dat doet waar jij goed in bent, waarmee je jouw leven zin geeft.

Binnen het basisonderwijs ben ik werkzaam geweest als groepsleerkracht, intern begeleidster en remedial teacher. Daarnaast heb ik binnen en buiten de school hoogbegaafde kinderen begeleid. Deze kinderen krijgen vaak nog niet de zorg die ze nodig hebben. Ik vind het een uitdaging deze kinderen, hun ouders, leerkrachten en beroepsopvoeders, te helpen bij het proces van opgroeien en leren. Ook hoogbegaafde volwassenen help ik graag de weg naar zichzelf, de ander en de wereld weer terug te vinden.
Juist ook de gevoelige kant van de hoogbegaafde spreekt me aan, de wijsheid van het hart. Daar waar de grootste kracht zit, maar ook de grootste kwetsbaarheid. Ik help jou en/ of je kind graag hoofd en hart in balans te brengen.

Ik heb me via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ik wil de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen. Ik kijk verder dan cijfers en luister voorbij woorden. Ik ben empatisch en gedreven en in staat situaties vanuit een helikopterview te overzien.

Ik sta ingeschreven bij het netwerk  ‘ECHA Advies, Begeleiding en Coaching‘ en onderschrijf de ethische gedragscode van het NOBCO.