Blog

Hoogbegaafde Abel

Abel heeft een hekel aan school. Ze zeggen dat hij hoogbegaafd is, dat kwam uit een test. Maar Abel snapt daar niet zoveel van. Dan zou hij leren toch leuk moeten vinden en dan zou alles toch te makkelijk moeten zijn? Abel kan moeilijk stil zitten en vindt zijn sommen maar lastig. Het liefst is hij buiten. Lekker met zijn vader het bos in. Vogels spotten en allerlei andere dieren die zich laten zien wanneer hij zich stil met zijn vader tussen de struiken verstopt. Hij begrijpt weinig van de andere kinderen. Ze maken ruzie om niks, vragen zich nooit af waarom ze al die stomme taken op school moeten maken. Wat heb je daar nu aan? Het is veel van hetzelfde, taal is saai, spelling en begrijpend lezen ook. Rekenen is te lastig. Je moet veel te veel denkstappen maken. Tegen de tijd dat hij bij de uitkomst zou zijn zit Abel al met zijn gedachten in het bos. ‘s Avonds kan hij maar moeilijk in slaap komen. Zijn hoofd is dan nog druk met het verzinnen van leuke dingen. Dingen waar hij overdag op school geen tijd voor heeft. Zijn ouders zeuren dat hij zijn talent niet moet verspillen, de meester vindt dat hij beter zijn best moet doen

Abel droomt soms van volwassen zijn. Dan hoeft hij niet meer naar school en kan hij eindelijk doen waar hij zin in heeft.

 

Abel, 3 jaar later, 12 jaar

Abel zit op de Havo. Een hoger advies konden ze op de basisschool niet geven. Het zit er wel in, maar het komt er niet uit werd er gezegd. Abel is lui, een lastige puber. Abel zit het liefst bij de conciërge in de pauze. Hij mag hem in de tussenuren vaak helpen met klusjes. De conciërge snapt dat Abel een hekel heeft aan school. Hij was ook zo toen hij jong was. Samen praten ze over van alles en nog wat. De conciërge zeurt niet en is blij met zijn hulp. Het liefst ging Abel helemaal niet meer naar school. In bed ligt hij nog steeds lang wakker, maar ’s ochtends wil hij er niet uit. Waarvoor? Om weer zoveel uur dingen te moeten leren waar hij niets aan heeft en niets mee wil? En het kost nog moeite ook. Huiswerk moet gemaakt anders moet je nablijven, toetsen kan hij nog wel maken zonder veel te doen, maar als zijn ouders weten dat er een toets komt gaan ze zeuren dat hij wel moet leren. Abels cijfers zakken naar beneden. Aan het einde van het schooljaar wordt hem geadviseerd naar het VMBO te gaan. Abel interesseert het weinig. Jammer dat hij afscheid moet nemen van de conciërge, dat dan wel.

About Lisette

Lisette is via de ECHA opleiding en de opleiding Counselling en Coaching geschoold in het begeleiden, coachen en adviseren. Ze wil graag de ander zien, begrijpen wat hem beweegt en op basis daarvan kijken wat er nodig is om op een constructieve manier in actie te kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*